Jezelf in de markt zetten als sporter

separator

Het is inmiddels heel normaal: delen wat je doet, wat je bezighoudt of wat je van iets vindt op social media. Er zijn in de loop van de jaren al heel wat kanalen bijgekomen, maar ook verdwenen. Inmiddels zijn de bekendste kanalen Twitter, Facebook, Snapchat, YouTube en Instagram.
In eerste instantie gebruik je deze kanalen om bestaande connecties op de hoogte te houden en te volgen. Een soort ‘sms’ naar je hele ‘vriendenlijst’. Maar het is ook heel toegankelijk om een bekend persoon te volgen, politicus of sporter en ook over de landsgrenzen.

De afstand tussen sporter en volger is veel kleiner

Voor mijn gevoel begon de opkomst van social media in de sport echt met Twitter.
Twitter was een van de eerste kanalen die sporters gebruikten om een kort bericht de wereld in te sturen. Een mini blog. Je kon de verrichtingen van een sporter volgen door een bericht wat zij zelf hadden geschreven. Niet een journalist van een krant of via een interview op de televisie. Ook kreeg je de mogelijkheid hier op te reageren. De afstand tussen de sporter en volger werd ineens veel kleiner.

Niet helemaal toevallig heb ik zelf mijn Twitter-account aangemaakt rond de periode waarin ik begon met marathonschaatsen. Mijn teamgenoten hadden allemaal Twitter en moedigden mij aan om ook een account te maken. In het begin wist ik niet zo goed wat ik er mee aan moest…

In Nederland zijn er 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts en er zijn 5 miljoen geregistreerde Twitter accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. Wereldwijd zijn er 150 miljoen mensen die Instagram gebruiken, die samen 55 miljoen foto’s per dag delen en 1,2 miljard likes plaatsen.

Een aantal jaren verder zie je dat de social media steeds zichtbaarder en belangrijker wordt, eigenlijk is het niet meer weg te denken uit de wereld. Er wordt inmiddels ook veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden die deze media met zich meebrengt. Er wordt volop getweet, foto’s geplaatst op Instagram en gevlogd (video blogs).
Een sporter zonder social media is niet meer voor te stellen. Voor sponsoren is het namelijk interessant als iemand veel volgers heeft, waardoor de sponsor zoveel mogelijk aandacht en merkassociatie krijgt via de kanalen de atleet.

De waarde van je profiel vergroten

Wij van team Lasaulec krijgen inmiddels hulp van een bedrijf dat gespecialiseerd is in online marketing: Dogfight Digital.  Adviezen over wanneer je iets plaatst, wat je plaatst en het gebruik van de hashtags.
De meest eenvoudige tip is waarschijnlijk: wees regelmatig zichtbaar. Dat geldt voor jou persoonlijk, maar ook als bedrijf. Mensen volgen je niet voor niks en zijn dus nieuwsgierig naar wat je te vertellen hebt.
Zo probeer ik zelf zoveel mogelijk regelmaat te houden in de berichten die ik plaats. Niet dat ik de ene dag drie berichten plaats en dan drie weken niks.
Je hoeft ook niet elke keer een ‘gesponsord’ bericht te plaatsen want het gaat de sponsor niet alleen dat zijn naam maar zo vaak mogelijk in beeld komt, maar ook dat meer mensen je gaan volgen. Dus een leuk persoonlijk bericht of foto kan ook zeker helpen om de waarde van je profiel te vergroten!

Het is een meerwaarde en kans

Inmiddels heb ik voor bijna alle kanalen een account en vind ik het steeds leuker om hier mee bezig te zijn. Het is een meerwaarde en kans voor ons als sporters waardoor we ons zelf beter in de ‘markt’ kunnen zetten. Voorheen waren het de tv minuten die de waarde van een sponsor bepaalden maar dat is eigenlijk al niet meer de enige uiting die belangrijk is voor een sponsor of bedrijf.

Bericht delen via: